Sunday, January 14, 2018

تاریخچه وب سایت eBay

پیر امیدیار

وب سایت ای بی (eBay) در سال ۱۹۹۵ توسط یک برنامه نویس کامپیوتر ایرانی تبار به نام پیر امید یار (Pierr Omidyar) راه اندازی شد. هدف امیدیار از راه اندازی این وبسایت بوجود آوردن یک فضایی برای خرید و فروش کالاها و خدمات بود. او در زمینه حراجی و مزایده هیچگونه تجربه ای نداشت ولی این ایده به ذهنش رسید که حراجی و مزایده یک راه ایده آل برای راه اندازی یک بازار باز خواهد بود. در سوم سپتامبر ۱۹۹۵ وقتی که کار برنامه نویسی سایت تمام شد eBay بر روی اینترنت قرار گرفت. امیدیار یک شرکت مشاوره به نام Echo Bay Technology Group داشت و eBay برگرفته از نام شرکتش بود. وبسایت او به کاربران اجازه میداد تا موارد فروشی خود را لیست کنند و یا موارد فروشی لیست شده دیگران را ببینند و بتوانند پیشنهاد قیمت خرید بدهند.
اولین جنسی که در ای بی به فروش رسید یک جاسوئیچی لیزری شکسته بود که خود امیدیار برای تست کردن سیستم خرید و فروش سایتش آن را در سایت قرار داده بود. این جاسوئیچی شکسته به قیمت ۱۴٫۸۳ دلار بفروش رسید که باعث تعجب امیدیار شد که چگونه فردی حاضر به پرداخت این مبلغ برای یک جاسوئیچی شکسته شده است بنابراین با شخص برنده مزایده تماس گرفت تا مطمئن شود که او درباره شکستگی جاسوئیچی مطلع میباشد که آن شخص به او گفت که او کلکسیون جاسویچی لیزری دارد و برای جمع کردن آنها حاضر است هر قیمتی بپردازد. در اینجا بود که امیدیار متوجه شد که می تواند یک بازار بسیار بزرگ خرید و فروش اینترنتی راه اندازی کند.
در ابتدا امیدیار به فکر کسب درآمد از سایتش نبود و بیشتر برای او جنبه سرگرمی داشت تا زمانی که خدمات دهنده سرور بدلیل ترافیک بالای سایت هزینه سرویس را افزایش داد و او مجبور شد تا برای پوشش دادن هزینه ها از کاربران سایت بابت خرید و فروش انجام شده هزینه ای دریافت کند. از این رو او اولین کارمند خود را با نام Chris Agarpao استخدام کرد تا عهده دار این قضیه بشود. در اوایل سال ۱۹۹۸، ای بی ۳۰ کارمند داشت و تعداد کاربران سایت به ۵۰۰ هزار نفر می رسید و درآمد سالانه شرکت تقریبا ۵ میلیون دلار بود. در سپتامبر همان سال سهام شرکت ای بی بصورت عمومی عرضه شد. قیمت پایه سهام در بازار بورس ۱۸دلار تعیین شده بود که در همان روز با افزایشی باورنکردنی به ۵۳ دلار رسید. در سال ۱۹۹۹، ای بی شرکتش را بین المللی کرد و سایتش را در کل اروپا راه اندازی کرد. در سال ۲۰۰۲ شرکت ای بی اقدام به خرید پی پال (PayPal) و همینطور در سال ۲۰۰۵ اسکایپ (Skype) را خریداری کرد. دیگر سایتهای خرید و فروش آنلاین معروف نظیر shopping.com و rent.com نیز از جمله سایت های خریداری شده توسط ای بی میباشند.
در حال حاضر شرکت ای بی چند صد میلیون کاربر ثبت نام شده، بیشتر از ۱۵۰۰۰ کارمند و به درآمد سالانه تقریبا ۸ میلیارد دلار دست یافته است. آمازون (amazon) که نیز به تازگی خرید و فروش کالای دست دوم را نیز به سایت خود اضافه کرده است رقیب سرسخت ای بی میباشد ولی ای بی در زمینه خرید و فروش کالای نو و دست دوم و همینطور حراجی و مزایده در مقایسه با رقبای خود همچنان در صدر است.
منبع: سایت copify

No comments:

Post a Comment