Sunday, January 7, 2018

اصول حیاتی طراحی فروشگاه اینترنتی

هنگامی که محصولی را از طریق سایت خود به فروش می‌رسانید، مشتریان شما فقط به افرادی در شهر یا کشور شما محدود نمی‌شوند، بلکه این فرصت را دارید که یک محصول را به افرادی در اقصی نقاط دنیا بفروشید. فروشگاه اینترنتی شما، یک بازار ملی یا حتی بین‌المللی برای محصولات شما ایجاد می‌کند.
بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که برای توسعه تجارت خود، بخواهید وارد فروش اینترنتی شوید و یک فروشگاه اینترنتی عالی را‌ه‌اندازی کنید. اما برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی که مشتری جذب کند، فقط افزودن کالا به سایت کافی نیست. در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی رعایت نمودن اصول زیر ضروری است:

۱- محصولات باید به طور مؤثر و دقیق توصیف شوند

در کنار هر محصول باید نوشته‌ای که آن محصول را توصیف می‌کند و درباره آن توضیح می‌دهد وجود داشته باشد. ما از این کار دو هدف را دنبال می‌کنیم:
  • ویژگی‌ها و مزایای استفاده از آن محصول را برای مشتریان توضیح داده و به آنها در تصمیم‌گیری کمک می‌کنیم.
  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنیم محصولات ما را شناسایی کنند تا مشتریان بتوانند از طریق جستجو به طرف سایت ما هدایت شوند.
برای نوشتن متنی که بتواند یک محصول را به خوبی توصیف کند باید قوانین زیر را رعایت کنید:
نیازی نیست رسمی توضیح دهید. توضیحی که برای یک محصول می‌نویسید باید به گونه‌ای باشد که انگار دارید با یک مشتری درباره آن محصول صحبت می‌کنید. از کلماتی مثل «شما» و «ما» استفاده کنید.
ویژگی‌های محصول را لیست کنید. همه ویژگی‌هایی که محصول شما را منحصر به فرد و استثنایی می‌کند را بیان کنید.
مزایای استفاده از محصول را شرح دهید. اینکه فقط لیستی از ویژگی‌های یک محصول را ارائه کنید کافی نیست. باید برای مشتری اهمیت هر یک از ویژگی‌های محصول خود را توضیح داده و مشخص کنید چگونه محصول شما می‌تواند در آسایش او مؤثر باشد.
از عبارت «بنابراین» استفاده کنید. اگر در نوشتن ویژگی‌ها و مزایای استفاده از یک محصول دچار سردرگمی شدید از خودتان بپرسید «بنابراین چی؟» مثلاً به این جمله دقت کنید: در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه باید یک کالا را توصیف کرد بنابراین خوانندگان ما قادر خواهند بود میزان فروش سایت خود را افزایش دهند.
از صفت‌ها زیاد استفاده نکنید. وقتی در مورد یک محصول هیجان‌زده هستید ممکن است هنگام نوشتن توضیحاتی درباره آن، اغراق کنید و یک صف طولانی از صفت‌های مثبت را پشت سر هم بیاورید. برای توصیف محصول خود از «صفت»ها استفاده کنید اما زیاده روی نکنید و به ازای یک اسم بیش از یک صفت بکار نبرید.
راحت باشید اما حرفه‌ای عمل کنید. هنگامی که محصول خود را توصیف می‌کنید، نحوه نوشتن شما شخصیت برندتان را نشان می‌دهد. با این حال، راحت بودن را فدای حرفه‌ای بودن نکنید. قواعد دستور زبان را رعایت کنید و زیاد از زبان عامیانه استفاده نکنید.
از فرمت صحیح استفاده کنید. محصول مورد نظر شما ممکن است آنچنان عالی باشد که بخواهید اسم آن را فریاد بزنید تا همه متوجه شوند، اما این نباید باعث شود که توضیح شما درباره آن محصول پر از علامت تعجب و حروف با فونت بزرگ بشود. فقط تعداد کمی از کلمات مهم را هایلایت کنید، توجه داشته باشید که استفاده زیاد از آن حواس خواننده را پرت می‌کند.
  • از بولت (مانند همین لیست با علامت دایره توپُر) استفاده کنید
  • فقط کلماتی را بزرگ کنید که یا واقعاً مهم هستند یا نیاز دارید آنها را بزرگ کنید
  • برای تمام کلمات متن از یک رنگ استفاده کنید
  • درون یک پاراگراف سایز فونت باید ثابت باشد
نوشته خود را ویرایش کنید. وقتی هر آنچه لازم است درباره محصولات خود نوشتید، برگردید وهمه کلمات و عبارت‌های غیر ضروری را حذف کنید. صفت‌های اضافی را نیز حذف کنید. توصیف شما از یک محصول باید در عین اختصار، حق مطلب را ادا کند. غلط‌های املایی و دستوری را تصحیح کنید.
فروشگاه اینترنتی

۲- از تصاویر حرفه‌ای برای محصولات خود استفاده کنید

در کار فروش اینترنتی باید تصاویر محصولات خود را جدی بگیرید.
افراد هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یک کالا به شدت تحت تأثیر ظاهر آن قرار می‌گیرند. حتی اگر محصول شما فوق العاده باشد اما تصاویر مناسبی از آن ارائه نکنید، افراد از خرید صرفنظر خواهند کرد.
یک عکاس حرفه‌ای پیدا کنید که از محصولات شما تصاویری با کیفیت بالا تهیه کند، یا خودتان دست به کار شوید و یک استودیوی کوچک راه بیاندازید تا از محصولات خود در نور مناسب عکس برداری کنید.

از پس زمینه سفید استفاده کنید

محصول شما نباید با رنگ‌ها و اجزای پس زمینه ترکیب شود. از پس زمینه‌ای استفاده کنید که بتواند محصول را متمایز کرده و ویژگی‌های آن را به خوبی به نمایش بگذارد.

تصویر باید فقط محصول را نمایش دهد

وجود عناصر غیر ضروری در تصویر باعث منحرف شدن توجه بیننده می‌شود. تنها عناصری را در تصویر قرار دهید که مستقیماً با محصول مورد نظر در ارتباط باشند.

زوایای مختلف محصول را به نمایش بگذارید

مشتریان اینترنتی نمی‌توانند محصول را برداشته و لمس کنند بنابراین با گذاشتن تصاویری که یک محصول را از نماها و جهات مختلف نشان می‌دهد، به مشتریان کمک کنید بتوانند زوایای مختلف آن را ببینند.

در صورت نیاز عکس‌ها را روتوش کنید

برای رسیدن به یک تصویر حرفه‌ای گاهی نیاز است تصویراولیه رتوش شود. در تصویر زیر می‌توانید اثر رتوش را ببینید. پس زمینه کاملاً سفید شده و برای افزایش عمق تصویر به آن سایه اضافه شده است.
2

۳- با دادن تخفیف در مشتری ایجاد انگیزه کنید

باید حداقل نوعی از تخفیف یا طرح تشویقی را در مورد محصولی که در سایت خود می‌فروشید، اعمال کنید تا انگیزه لازم را در مشتریان ایجاد کرده و آنها را به خرید تشویق نماید. به خصوص هنگامی که قصد دارید محصول جدیدی که مشتریان تجربه‌ای درباره آن ندارند را بفروشید، این قاعده اهمیت پیدا می‌کند. می‌توانید از یکی از مشوق‌های زیر استفاده کنید:
ارسال رایگان
حتی اگر ارسال رایگان در برنامه شما نیست، بهتر است به مشتریانی که از سقف معینی بیشتر خرید کنند یا مشتریان جدید، ارسال رایگان را ارائه کنید.
هدیه
همراه با هر خرید یک هدیه رایگان هم اضافه کنید. این هدیه باید با کالاهایی که در فروشگاه خود عرضه می‌کنید، در تناسب بوده و از نظر اندازه، کوچک باشد. اگر قرار است یک هدیه را به همه مشتریان خود بدهید باید علایق و نیازهای طیف وسیعی از مخاطبان را در نظر بگیرید.
یکی بخر دو تا ببر
این روش تا حدودی با هدیه دادن متفاوت است. مشتری در ازای خرید یک محصول، دو عدد از آن محصول را دریافت می‌کند. این نوع تخفیف از نظر میزان دقیقا مانند اعمال ۵۰٪ تخفیف است اما با این تفاوت که مشتری فکر می‌کند تخفیف بیشتری گرفته و شما هم محصولات بیشتری را به فروش می‌رسانید زیرا او مجبور است که ۲ محصول با ۵۰٪ تخفیف بخرد تا از این پیشنهاد بهره‌مند شود!
تخفیف درصدی
این نوع تخفیف یک مجموعه از محصولات را در بر می‌گیرد مثلاً 10% تخفیف در جمع کل سبد خرید. این نوع معمولا رایج‌ترین نوع است.
تخفیف ثابت
این نوع تخفیف فقط مخصوص یک محصول است. (مثلاً 10 هزارتومان تخفیف)
می‌توانید از طریق یک منوی پاپ آپ مشتری را تشویق کنید که با ثبت نام و خرید بیشتر از یک سقف معین، مشمول نوعی تخفیف درصدی خواهد شد.
3

۴- یک سیاست برگشت کالای شفاف را در پیش بگیرید

مشتریان اینترنتی چون کالای مورد نظر را از نزدیک نمی‌بینند، مرتکب نوعی ریسک در خرید می‌شوند و این موضوع باعث تردید آنها می‌شود. با در پیش گرفتن یک سیاست برگشت کالای شفاف که به مشتریان این اجازه را می‌دهد که در صورت عدم رضایت آن را بازگردانند، این ترس و تردید را از بین ببرید.
اول از همه جایی در سایت که دیدن آن آسان باشد به وضوح بیان کنید که کالای فروخته شده پس گرفته خواهد شد. می‌توانید درقسمت بالای تمامی صفحات سایت عبارت «برگشت آسان» را قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که همه بخش‌های سیاست برگشت کالای فروشگاه اینترنتی شما واضح و شفاف باشد. توجه به این بخش، هنگام برخورد به کالاهای برگشتی یا سؤالات مشتریان، به شما کمک خواهد کرد.
برخی از فروشگاه‌های اینترنتی سیاست برگشت و تعویض مفصلی دارند که نحوه برگشت پول به حساب مشتری را نیز دربر می‌گیرد. همه این مواترد را با جزئیات بیان کنید.
سیاست برگشت کالا
فروش اینترنتی محصولات می‌تواند کسب و کار پرسودی باشد چون فروشگاه شما بیست و چهار ساعت شبانه روز به روی همه مردم دنیا باز است.
منبع: سایت تارینو بلاگ

No comments:

Post a Comment